Jocuri de colorat pe calculator
Se obisnuieste ca in gradinitele din Romania sa se foloseasca cu precadere activitatea de colorat ca activitatea de baza care nu este intalnita doar in sistemul nostru de invatamant, ci si in alte tari europene. Aceasta activitatea are si ea un rol si anume sa dezvolte deprinderile motrice, controlul si dezvoltarea musculaturii mainii, o pozitie corecta in care cei mici tin obiectul de colorat, de a evalua anumite cunostinte predate, dar si pentru a dezvolta spiritul estetic. Ne gandim ca acest mijloc de educare este accesibil si la indemana oricui, trecand peste unele neajunsuri pe care aceasta activitate le poate avea. Este drept ca prin activitatea de colorat copilul nu este implicat cognitiv, adica nu are nimic de explorat ci doar va aseza corect culorile pe plansa, sau mai bine zis va alege el cum sa le aseze, in cazul in care nu este impus dinainte acest lucru. Activitatea de colorat nu este agreata de toti copii la fel, unii se pot plictisi atunci cand ii pui sa coloreze, unii sunt energici si pun o groaza de intrebari si vor fi preocupati sa intrebe tot felul de lucruri despre desenul pe care il au de colorat, altii si-ar dori ca aceasta activitate sa implice si altceva decat sa stea in banca linistit cu un creion colorat in mana si sa acopere portiuni de desen.
Este adevarat ca ar fi mult mai atractiva aceasta activitate daca i-ai pune pe cei mici sa iti deseneze ceva punandu-i in fata acelui obiect, sa-l miroasa, sa-l pipaie, in felul acesta ar incerca cu drag sa il reproduca prin desen lasandu-i in acelasi timp libertatea de a-l modela asa cum il percep ei si aplicandu-i ce culori doresc. In acest mod copilul isi va dezvolta creativitatea si va invata mult mai usor sa reproduca ceva prin desen. Ar fi ca un joc pe calculator in care copilul isi alege ceva de colorat in care poate avea si libertatea de a alege desenul dorit, dar si culorile. Cu siguranta nu ne dorim ca cel mic sa nu experimenteze si placerea dar si emotia pe care le pot simti atunci cand isi deseneaza propria plansa fiind atenti la un peisaj care ii atrage, la niste obiecte pe care sa le reproduca intocmai adaugand in desenul lor si o parte a viziunii lor care niciodata nu se va potrivi cu a altui copil. Copii pot gasi in aceasta activitatea de colorat un mod de a-si petrece timpul liber sau pot crea o plansa pe care sa o daruiasca cuiva drag in care a pus o particica din persoana sa alegand ce anume sa deseneze.
Ideal ar fi sa nu fim multumiti doar oferindu-le celor mici planse de colorat imprimate si ceva culori pe care sa le foloseasca, ci important ar fi ca pe langa acest lucru sa adaugam si cateva activitati pentru a cunoaste nemijlocit obiectul de colorat dar sa il implice si intr-o explorare senzoriala multipla a lui. Ar fi tare bine ca atunci cand este o tema despre legume pe care cei mici o au de invatat sa le aduceti in fata lor legumele ca ei sa le poata atinge, sa le vada, sa le poata mirosi si eventual gusta si cu siguranta activitatea de desenat si colorat va fi una ce ii va implica pe toti cei mici deopotriva starnindu-le interesul.